Top Logo

Vanliga frågor

  • Hur läggar jag till en/flera e-postadresser för mina backuprapporter?
    • Logga in på backup klienten, klicka sedan på ”Användarprofil”(Den gröna gubben nere i vänster hörn). Du får då upp ett nytt fönster för din profil. Här kan du lägga till, ta bort eller ändra på en nuvarande adress. För att ändra en adress väljer du adressen som ska ändras i ”dropdown listan” och klicka på ”Egenskaper”. OBS! Det kommer alltid att finnas ptjbackup@peekab.com som kontaktperson, det är vår adress för att hålla koll på era rapporter och den ska INTE tas bort. Alla adresser som finns med i ”dropdown listan” kommer att få en rapport vid varje backup tillfälle.
  • Vilken tid på dygnet ska jag köra backupen?
    • Backup schemat bör inte läggas under arbetstid p.g.a. vi kan behöva starta om servern eller arbetar med den underdagen som kan resultera i en misslyckad backup. Om ni stänger av datorn efter arbetstid så är det bäst att ha schemat på morgonen eller strax innan ni går hem för dagen. Vi har en schema lagd omstart av servern varje onsdag kl 15:00 som också bör uppmärksammas.
  • Min backup körs inte! Får rapporter ”backup inte klar än.
    • Om ni har mycket data som det ska göras backup på eller inte har så snabbt bredband kan det ta ett tag för backupen att bli klar. Men efter första backupen har körts brukar det ofta vara så pass lite data dagligen så att den hinner ladda upp allt under en dag/natt. Skulle ni dock få en rapport som denna nedan på bilden, att backupen inte är klar och ej har laddat upp någon data(under det markerade området så står det 0 i alla fält) så har den troligen fastnat i schemat och behöver startas om. Detta kan hända om backupen blivit avbruten när den körs(våran server/eran dator startas om/får programfel när backupen håller på att köras).

      För att åtgärda detta så behövs en snabb om start av backup klienten.
      1. Navigera fram till mappen där du har installerat PTJ backup klient genom att gå in på ”Den här Datorn/Min Dator”. Om du inte valt någon specifik plats för backup klienten när du installerat så brukar den som standard hamna på ”C:\Program Filer\PTJ Backup” eller ”C:\Program\PTJ Backup” som i exemplet nedan på bilden.


      2. Öppna mappen ”ipc”…


      …och sedan ”Scheduler”…


      …Här i finns en fil som heter ”running”, markera den och tryck på ”Delete”, sedan ”Ja” för att ta bort den/flytta den till papperskorgen.


      3. Nu ska du starta om tjänsten. Gå in på start->inställningar->kontroll panelen


      Öppna nu ”administrativa verktyg” sedan ”tjänster”, det kan se olika ut beroende på operativsystem och inställningar.
      Klassisk kontroll panel






      Win Xp Kontroll panel







      Windows server


      4. När du öppnat tjänster kommer du att få upp en lång lista med tjänster som finns på din dator. Leta rätt på ”Online Backup Scheduler (PTJ backup)” (genom att trycka på tangenten ”o” så hoppar du genast till alla tjänster som börjar med ”o”) och högerklicka på den, välj sedan ”starta om/restart”. Nu är schemat omstartat och backupen kommer att börja rulla igen vid nästa schemalagda tillfälle.

  • Hur startar man en manuell backup?
    • Det finns 2 st sätt att starta en manuell backup. Det enklaste sättet är att helt enkelt höger klicka på Backup klientens ikon nere vid klockan i högra hörnet i Windows. Du får då upp en meny där du kan välja ”Ta backup” sedan ”Alla backupurval” eller en speciell backup källa om du har flera att välja på och inte vill köra igång alla.


      Det andra sättet är att logga in på backup klienten och klicka på ”Backup”. Där efter väljer du vilken backup källa du vill ta backup på.

  • Kan jag göra backup på 'hela datorn'(C:)?
    • Du bör inte göra backup på hela C: då det finns mängder med systemfiler och program som låser sig och det inte går att göra backup på. Det du kan göra är att utöver dina valda backup källor, så kan du välja något som heter ”Systemtillstånd” när du skapar en backupkälla. Med den backupen kan du återställa systemtillstånd och register.
  • Jag får rapporter om missad backup. Vad är fel?
    • Den vanligaste orsaken är att datorn är avstängd under backup tillfället eller att den inte har tillgång till internet just då p.g.a. driftstörningar eller att modemet kanske är urkopplat. Du bör starta en manuell backup dagen efter för att se till så att backupen innehåller den senaste uppgifterna.
  • Behöver jag själv göra återläsningstest?
    • Vi gör stickprovs test på alla användares backupkällor var 4:e månad för att se till så att en återläsning är möjlig. En fullständig återläsning är tidskrävande och det är upp till mottagningen och er lokala tekniker att göra en fullständig återläsning.
  • Måste jag installera Backup klienten på alla datorer i nätverket?
    • Nej, Backup klienten ska endast installeras på eran Server/Huvuddator där ni har allt material som är känsligt och behöver en backup. Om ni installerar programmet på flera datorer och loggar in med samma användarnamn på flera samtidigt blir det problem för schemat.
  • Vart ska jag installera backupklienten?
    • Den ska installeras på den datorn som har allt material som behöver backup, vanligtvis servern.
  • Måste huvuddatorn/servern vara påslagen dygnet runt?
    • Den måste vara igång när backupen ska köras enligt schemat och tills den är klar. Det går att ställa in så att huvuddatorn/servern stänger av sig efter backupen är klar.
  • Kan man stänga av hela systemet under sommarsemester?
    • Ja det går alldeles utmärkt då ni inte kommer att ladda upp någon ny information under tiden ni är borta. Ni bör dock ta bort ert schema för backupen så att ni ej får meddelanden till er inkorg angående missad backup. Det kan ni göra genom att klicka på ”backupinställningar” sedan ”backupschema” och ”ta bort”. Detta behövs göras för samtliga källor ni har. OBS! Ni får inte glömma att lägga tillbaka scheman efter semestern så att backupen börjar köra igen. Ni är välkomma att ringa oss på 08-420 17 500 eller maila support@ptjbackup.se så sköter vi backupen under semestern.
  • Måste man meddela i förväg om man stänger av systemet för semester, ombyggnad, omflyttning etc.?
    • Vi är väldigt tacksamma om ni meddelar oss innan ni stänger ner kliniken en längre tid. Det räcker om ni mailar oss på supporten@ptjbackup.se om vilka datum det gäller eller ringer oss på 08-420 17 500 och berättar. Vi kan även ta bort scheman under tiden ni är borta och lägga tillbaka dem när ni öppnar kliniken igen för att undvika en massa mail rapporter angående eran backup som då antagligen inte gått. Detta sparar en massa jobb för oss då vi annars måste söka kontakt med er i och med att backupen ej har utförts.
  • Vad händer vid strömavbrott?
    • Om ett strömavbrott sker och servern/huvuddatorn är nere under den tiden som backupen ska köras så kommer den helt enkelt inte att gå. Ni kommer då få mail från PTJ server att er backup ej har utförts. Om backupen skulle köras under den tiden som strömmen bryts kan backupklienten behöva startas om när strömmen kommer tillbaka igen. För att starta om klienten, hänvisas ni till punkten Min backup körs inte! Får rapporter att ”backup inte klar än”.
  • Vad händer vid åsknedslag?
    • Ert material ni har laddat upp ligger säkert på en server i Stockholm och en annan kopia i Göteborg. Skulle er lokala server slås ut och vara nere under tiden backupen är schemalagd kommer backup klienten inte att gå enligt schemalagd tid och du kommer att få en mail rapport från PTJ server att er backup ej har utförts. Skulle backupjobbet avbrytas pga. att strömmen bryts så kan backupklienten behöva startas om när strömmen kommer tillbaka igen. För att starta om klienten, hänvisas ni till punkten Min backup körs inte! Får rapporter att ”backup inte klar än”.
  • Jag vill utöka datamängden som ska säkerhetskopieras. Hur gör jag?
    • Det är bara att kontakta oss så kan vi utöka din backup kvot. Ni kan nå oss på 08-420 17 500 eller via mail supporten@ptjbackup.se . Just nu finns det 4 st olika varianter på backup kvoten, 10 Gb som är kostnadsfritt och endast täcker journal databasen, sedan 170 Gb, 330 Gb samt 490 Gb där ni kan ladda upp valfritt material till kostnaden 600 kr/månaden resp. 760 kr/månaden och 850 kr/månaden. Kostnaden går att dela på mellan tandläkare inom samma klinik.
  • Jag har tappat bort värdehandlingen med min krypteringsnyckel och behöver en ny. Hur gör jag?
    • Du kan kontakta oss via e-post support@ptjbackup.se eller ringa på 08-420 17 500. Vi skickar då ut en ny nyckel till er till en kostnad av 150 kr.
  • Hur gör jag när jag vill avsluta PTJbackup? Finns uppsägningstid?
    • Om mottagning önskar säga upp backup-tjänsten ska detta ske skriftligen minst tre månader före stoppdatum.
      Om mottagning upphör att vara ansluten till Praktikertjänst AB skall backup-tjänsten avslutas vid samma tidpunkt som utträdet ur Praktikertjänst AB sker.
  • Om jag byter journalprogram/röntgenprogram/bildprogram – vad behöver jag göra då?
    • Om ni byter dator miljö är det viktigt att ni också ändrar sökväg för backupkällan, då olika program har olika mappar som är visäntliga för en återläsning. Ni bör då höra med er leverantör för det nya programmet hur man säkrast gör en backup. Vi kan hjälpa till att lägga upp en ny backup källa men det är ert ansvar att rätt material kommer med i källan.
  • Hur säkert är det vid överföring?
    • Det material som ska säkerhets kopieras krypteras i första hand lokalt av klienten med din personliga krypteringsnyckel innan den skickas iväg krypterat och säkert med nätprotokoll https/SSL (Samma som banker använder när du utför dina ärenden på nätet). Det krypteras alltså två gånger.
  • Vad innebär kryptering?
    • Kryptering är att göra information svårläslig för alla som inte ska kunna läsa den. För att göra informationen läslig igen krävs dekryptering.